LA CUP D'ARENYS DE MUNT REBUTJA EL NOU MODEL UNIVERSITARI DE GRAUS 3+2

Contra el model universitari 3+2, rebutjem que el contingut acadèmic sigui dictat pels bancs i les grans empreses multinacionals que financen les universitats catalanes, la Universitat del país que volem ha d’obeir a les necessitats reals de les classes populars.

El  passat mes de gener de 2015 el Consell de Ministres del Govern espanyol va aprovar una nova ordenació del model universitari de l'estat espanyol que consisteix a cursar graus de 3 anys combinant-los amb dos anys més de màster. Així es creen nous graus de 180 crèdits (actualment, són de 240 crèdits) en què els coneixements que s’ensenyaran seran molt generals i serà necessari que tots els alumnes cursin un màster per tenir una sortida professional.

Creiem que el govern espanyol ha intentat vendre la reforma com un confluència del model europeu, però la societat catalana ha de ser conscient que aquesta mesura només suposarà un encariment del preu dels estudis universitaris ja que els preus dels màsters tenen un preu molt més elevat que els graus.

El model 3+2 és d’una enorme incongruència i hipocresia perquè el justifica per facilitar la mobilitat dels estudiants amb els programes Erasmus, just el mateix any que ha retallat la partida pressupostària destinada a aquesta mobilitat. A més, des de 2012 el preu de les matrícules universitàries s'ha encarit fins a un 66%, provocant que molts estudiants hagin d’abandonar la universitat per culpa de no poder-se finançar els estudis.

Una vegada més, aquestes no són maneres! No podem permetre que les iniciatives polítiques pretenguin afavorir només a una  minoria privilegiada. Des de la CUP, i la majoria de sindicats, associacions i entitats estudiantils, entenem que una reforma d’aquesta envergadura ha de partir d’un debat previ i profund de tota la comunitat universitària per assolir un model universitari que respongui a les necessitats reals de tota la societat catalana.

És per això que en el Ple de març de l’Ajuntament, la CUP d’Arenys de Munt va presentar una moció contra el model 3+2 universitari pel que implica d'encariment de l'educació, que va ser aprovada per 12 vots a favor ( 4 CUP, 4 ERC, 3 CiU, 1 PSOE), 1 en contra (1 PP)

La moció acorda:

- Instar els rectors de les universitats catalanes i el govern català a negar-se a implementar el nou model universitari de 3+2.

- Instar tota la comunitat universitària i altres agents implicats a realitzar un debat en profunditat per establir un nou model universitari català que respongui a les necessitats dels estudiants de les classes populars i no als d’una minoria privilegiada.

- Mostrar el rebuig d’aquest ple municipal a les pujades de taxes que han deixat molts estudiants de les classes populars sense els recursos econòmics suficients per seguir o començar els seus estudis universitaris.

L’acord ha estat comunicat a l'institut de secundaria Domènec Perramon i a tots els estudiants que estan cursant batxillerat; al El Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes (CEUCAT); al Govern de la Generalitat de Catalunya; als grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, del Congrés dels Diputats i del Senat; al Govern espanyol; al Síndic de Greuges; i a l’Associació Catalana de Municipis, la Federació de Municipis de Catalunya i a l’Associació de Municipis per la Independència perquè es faci arribar al conjunt de municipis de Catalunya i es puguin afegir a aquesta proposta.

Més informació:

Consulta el text íntegre de la moció aquí

Informació sobre la modificació de títols, model 3+2 elaborat pel CEUCAT (Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes)

Vídeo: Tot el suport de la CUP contra el model universitari 3+2

Raons per la vaga contra el 3+2. Informació a La Directa de 24/02/2015