PREC QUE FORMULA LA CANDIDATURA D’UNITAT POPULAR PER REPENSAR EL MODEL POLICIAL

Abordar un model de seguretat ciutadana des de l’esquerra implica cercar l’equilibri entre el dret a la seguretat col·lectiva i el dret a la llibertat de tots els ciutadans, i l’actuació sobre les causes socials que generen la delinqüència i la inseguretat ciutadana. Tenim el convenciment que no poden existir polítiques de seguretat eficaces si no s’eradiquen les lògiques derivades de l’actual sistema neoliberal (la pobresa, l’atur, la xenofòbia i l’exclusió social). Calen mesures de prevenció: treballar per erradicar la marginació social, la no-escolarització, les drogodependències i les desigualtats socials. Per això la nostra gran aposta és la prevenció. I és que l’acció policial no és incompatible amb les accions preventives. Per això defensem un Sistema de Seguretat Pública basat en tres eixos:

1. prevenció i protecció social (dissenyar plans d’actuació amb la participació de tots els agents socials del municipi, com serveis socials, serveis educatius o les escoles; cal potenciar les figures de l’educador social, l’educador de carrer i els mediadors),
  2. participació ciutadana (s’ha de comptar amb els moviments socials i veïnals a l’hora de configurar i aplicar els plans d’actuació) i
  3. eficiència policial (un model de seguretat ciutadana que coordini el cos de Mossos d’Esquadra, bombers i emergències sanitàries).

Des de la Candidatura d’Unitat Popular defensem, a més, un model basat en l’optimització i la coordinació de la seguretat ciutadana tot convertint el cos de Policia Local en un servei de vigilants municipals, cosa que suposaria un estalvi econòmic important i se’n milloraria la imatge, tant portes enfora com portes endins, ja que ens estalviaríem el cost econòmic de mantenir una armeria. Aquesta fórmula, que necessita d’una innegociable col·laboració dels Mossos d’Esquadra, funcionaria amb base a la lògica que moltes de les tasques que passarien a ser titularitat dels mateixos Mossos ja les està duent a terme aquest cos actualment; concretament, les de seguretat ciutadana.

Malgrat tot, entenem que fer aquest pas pot ser difícil d’assumir per a diverses consciències. És per això que proposem al govern que repensi el model policial per tal d’optimitzar els recursos i millorar la imatge del cos. Acompanyant el cos d’agents de policia en el procés d’aprenentatge per esdevenir referents ciutadans a qui recórrer amb confiança per diverses situacions quotidianes. Estem segurs que amb l’ajuda i la bona tasca dels treballadors del cos de Policia Local aconseguirem entre tots el millor model de seguretat pública per a Arenys de Munt. És per això que la tasca de formació dels agents en igualtat de gènere i antiracisme són essencials per fer una policia local per a totes les arenyenques.

És per tots els motius exposats que la Candidatura d’Unitat Popular preguem al govern que repensi el model policial d’Arenys de Munt seguint els tres eixos essencials proposats per tal de guanyar eficàcia i enfortir la confiança de les arenyenques.