ARENYS DE MUNT: APROVATS ELS PRESSUPOSTOS 2011

La crisi ha posat en evidencia tot un seguit de mancances estructurals que pateixen els consistoris, però que anaven quedant encobertes per l'extraordinària recaptació que van permetre els diferents booms immobiliaris durant 25 anys, a costa de malmetre el País.

Aquest finançament extra –i perniciós en la majoria de casos– va possibilitar realitzar totes unes obres en noves instal·lacions que ara no es poden mantenir i, també, donar uns serveis que pertocava fer-los i assumir-los a altres administracions.

Ens en vam fer càrrec d'un significatiu nombre de competències que no ens corresponien i que ha comportat elevar excessivament les nostres despeses estructurals.

De forma enganyosa, des d’altres administracions, i especialment des de l’administració espanyola, se’ns deia que havíem de fer 'administració de proximitat', per passar-nos el mort a l’administració local, als ajuntaments, amb l’esperança que algun dia aquesta situació es resoldria sola, o a costa del territori (via plans urbanístics) o a costa dels ingenus ciutadans als quals se’ls hauria de pujar els impostos per pagar aquests serveis que ells havien d’haver assumit.

Ara ens trobem en un moment econòmic molt delicat i mentre no es modifiqui el sistema de finançament municipal, sense comptar l’enorme espolí, robatori, que patim per d’Espanya, de 20.000 milions d’euros anuals (3.000 euros a l’any per cada ciutadà) ens tocarà fer un ajustament econòmic que implicarà compensar els excessos dels anys passats i retornar al camí d'on no havíem d'haver marxat.

Continuant fent 'administració de proximitat', això sí, però pagant-la d'una altra manera. El territori ja ho ha patit prou.

Els temps han canviat i no serà gens fàcil gestionar-los durant els propers anys des de l’administració local, des de l’ajuntament.

O al menys no serà tan fàcil com ho ha estat fins ara.

I és en aquest punt a on encarem l’aprovació d’aquest Pressupost per aquest any en curs del 2011.

Aquest Pressupost per al 2011 és un pressupost de transició en un any en que s’ha produït un canvi de govern en l’Ajuntament d’Arenys de Munt, però en el qual ens veiem obligats a arrossegar les dinàmiques econòmiques implantades per l’anterior regidor d’hisenda. Atès que estem presentant un pressupost prorrogat, que ja ha estat disposat en la seva immensa majoria per l’execució dels 8 primers mesos. Hauria estat molt més responsable, per part de l’anterior regidor d’Hisenda, establir un pressupost consensuat al desembre del 2010, que és el que tocava fer.

Per tant, si bé en l’actual govern, sorgit de les darreres eleccions del 22 de maig, s’han modificat les regidories, s’ha optat per elaborar un pressupost d’estructura continuista i mantenir l’anterior classificació orgànica, tenint en compte que fins ara s’ha estat executant el pressupost prorrogat del 2010.

Ja de cara al pressupost 2012 s’estudiarà l’estructura que es consideri més adient.

L’elaboració del Pressupost per al 2011 ha vingut marcada, en primer lloc, per les dades de la realitat executada fins a la data sobre el pressupost prorrogat. Alhora, sens dubte, també i molt especialment, ve marcada per l’actual conjuntura econòmica en la línia del pressupost de l’any 2010 i pel fet de no disposar de la previsió del cànon d’un milió d’euros pressupostat l’any anterior, com s’explica més avall. Això ha obligat a fer un esforç de reducció de la despesa corrent.

Concretament, pel que fa als ingressos, cal destacar el descens de l’Impost sobre construccions, instal·lacions i Obres (ICIO) en 100.000 €, el descens de les taxes relatives a l’obertura d’activitats i al sector de la construcció i, com ja he dit abans, la desaparició de la previsió del milió d’euros relatiu al cànon per l’adjudició de la gestió de l’aigua a una empresa mixta, al haver-se optat per l’encàrrec de gestió del servei d’abastament d’aigua i clavegueram a l’empresa municipal GUSAM SA i haver-se prorrogat el contracte amb l’actual concessionària fins al 15 de setembre.

Amb tot, algunes taxes i impostos han sofert un augment mínim en aplicació de l’increment de l’IPC, mentre que d’altres s’han mantingut estables, en aplicació de les Ordenances Fiscals.

Per altra banda, les Participacions en els Tributs de l’Estat han augmentat un 9,7% net, un cop descomptada la devolució que l’Ajuntament ha de practicar de les bestretes cobrades l’any 2008.

A més, cal tenir en compte que es continua esperant la subvenció del Consell Català de l’Esport, que se situaria en els 816.000€, esperant encara rebre-la, segons la comunicació de concessió de la mateixa tramesa a l’Ajuntament, però que no es cobrarà fins que la quantia sigui incorporada al pressupost de la Generalitat de Catalunya. Aquest finançament, quan es rebi, s’haurà de destinar, majoritàriament, a reduir endeutament, ja sigui financer o a creditors.

L’actual situació ha comportat un anàlisi detallat de com retrobar l’equilibri entre els ingressos municipals i les despeses corrents que tradicionalment assumeix l’Ajuntament, algunes de les quals no són serveis d’obligatori compliment per part d’aquest consistori, tal com recull la legislació vigent, sinó que són serveis que haurien d’assumir, i pagar, altres administracions.

L’augment de la pressió fiscal sobre la ciutadania es va considerar una solució per part de l’anterior Equip de Govern en el moment d’elaborar les ordenances Fiscals pel 2011, tot i així, amb caràcter general, únicament es va augmentar l’IPC.

Aquesta situació ens ha obligat a dur a terme una paral·lela reducció dels costos.

Així doncs, pel que fa a la despesa, en general s’ha reduït en totes les regidories exigint-les un esforç de contenció i estalvi molt, i molt, important. I això m’agradaria destacar-ho i agrair-ho, molt especialment, a tots els regidors que formen part de l’Equip de Govern.

També s’ha reduït l’import de subvencions nominatives. Cal, doncs, trobar noves maneres de fer amb un menor cost.

Malgrat aquesta situació de reducció de despeses s’ha aconseguit només congelar els imports de les antigues regidories d’Ensenyament i Sanitat –aquesta s’ha vist incrementada una mica, un 3,16%-, així com l’aportació que realitza l’Ajuntament al servei d’autobusos interurbans. S’ha incrementat, en canvi, la regidoria de Comunicació (per l’aportació al Consorci Teledigital Maresme Nord, compromís contret per governs anteriors a l’actual) i la d’Economia (per l’augment anual dels costos de gestió del servei de recaptació), costos i compromisos d’obligatori compliment.

S’han adoptat diferents mesures d’estalvi entre les quals destaco:

· Contenció de les hores extres,

· reducció de les activitats no bàsiques,

· reducció en les despeses de comunicació i protocol,

· renegociació dels contractes de serveis,

· eliminació de les retribucions a electes amb dedicació exclusiva a partir de la constitució del nou govern i

· congelació de les compensacions als grups municipals,

· també la cobertura parcial de les vacants de personal i

· la no reposició del personal jubilat,

· ajust-reducció de les despeses en consumibles i manteniments,

· optimització organitzativa dels recursos humans i materials,

· revisió i reducció d’ajuts i subvencions a les entitats,

· millora dels processos de negociació de preus en contractes amb proveïdors,

· reflotament de guals,

· entre d’altres.

No obstant les mesures aplicades, altres despeses s’han vist incrementades o no s’han aconseguit reduir com a conseqüència, en concret, de la concessió d’obra i explotació de les pistes de pàdel, vestidors i gestió del pavelló que no s’ha executat pel contractista, la qual cosa significa que l’Ajuntament continua abonant les despeses del conserge que, en principi, havia de ser assumit per aquell concessionari i que no s’havia d’haver contemplat en aquest pressupost.

Amb tot, fins ara no s’ha considerat viable reduir la despesa dràsticament mitjançant la suspensió o cancel·lació de serveis, fet que hem de considerar de forma positiva, malgrat que no hauria de ser una mesura a descartar en el futur, atesa l’actual situació econòmica i les reduccions que les diferents administracions estant realitzant en les transferències que efectuen a les administracions locals.

El pressupost 2011 està format pel de l’Ajuntament i el de l’empresa municipal GUSAM SA. i tots dos pressupostos s’han consolidat a nivell de capítol.

L’estat de despeses del pressupost de l’Ajuntament puja a 6.756.934,83 euros, i l’estat d’ingressos a 6.756.934,83 euros, en conseqüència, el projecte no conté dèficit inicial i la seva anivellació pot considerar-se normal, mitjançant els rendiments dels recursos ordinaris que integren la font contributiva d’aquest Ajuntament, i mitjançant ingressos de capital i financers, aquests sempre vinculats a les aplicacions de la mateixa naturalesa.

Malgrat aquest anivellament entre les aplicacions d’ingressos i despeses, m’agradaria fer una especial incidència en la reducció que s’ha dut a terme en aquest Pressupost, per tal que es pugui valorar l’esforç que s’ha realitzat en la seva elaboració. Aquesta reducció ha estat de gairebé un milió d’euros, concretament de 965.630,99 euros, atès que s’ha passat d’una xifra de 7.722.565,82 euros del pressupost del 2010 a una xifra de 6.756.934,83 euros pel pressupost d’aquest any. Aquesta reducció significa una reducció percentual del 12,50% respecte al pressupost anterior.

Fet que evidencia l’enorme esforç de contenció i estalvi que hem hagut de fer tots els regidors que actualment formem l’Equip de Govern.

Un esforç que s’ha de valorar especialment de forma molt positiva, atès que aquest treball s’ha fet per evitar realitzar pujades d’impostos o taxes.

També s’ha de valorar que no es preveu endeutament, per tant es respecta el principi d’estabilitat pressupostària determinat en la Llei 18/2001, de 12 de desembre, General d’Estabilitat pressupostària (LEP).

La previsió de despeses de l’empresa municipal GUSAM SA, aprovat pel Consell d’Administració el 01/03/2011, s’eleva a 324.214,35 euros i la d’ingressos també a 324.214,35 euros. En la seva font d’ingressos preveu la necessitat que l’Ajuntament subvencioni parcialment les despeses d’explotació així com les inversions previstes, per un import total de 147.973,26 euros. En la Memòria que acompanya el pressupost de la societat, s’exposa la seva situació econòmica, essent doncs necessària aquesta transferència amb càrrec a una aplicació pressupostària prevista a l’efecte, malgrat que les noves fórmules de gestió que s’estan esbrinant i treballant amb i per la GUSAM preveuen un horitzó força més prometedor. Unes noves formules de gestió que, esperem, començaran a donar fruits ja durant el proper any 2012 i hauran d’evitar que sigui el Pressupost municipal qui implementi les desviacions pressupostaries que aquesta empresa ha tingut durant els darrers anys.

L’Estat de consolidació del Pressupost General implica una previsió de despeses per import de 6.756.934,83 euros i d’ingressos pel mateix import, un cop practicats els corresponents ajustaments.

L’estat de despeses i d’ingressos del Pressupost municipal s’ha ajustat, d’una manera general, a la legalitat vigent.

Les modificacions essencials en relació amb el pressupost de l’exercici anterior són:

· DESPESES DEL PERSONAL

· -APORTACIONS A GRUPS POLÍTICS I DIETES A CARRECS ELECTES

- ENDEUTAMENT

· -TRIBUTS

- DESPESES DEL PERSONAL

En general, el pressupost municipal en matèria de personal pel 2011 s’ha mantingut, sense crear-se noves places.

El pressupost contempla el canvi de govern corresponent a les eleccions celebrades el dia 22 de maig, és per això que a partir de l’11/06/11, apareixen com a vacant en la plantilla municipal els dos càrrecs electes amb dedicació exclusiva i s’ha introduït, a partir del mes de setembre, la figura d’un directiu considerat gestor o gerent, amb una jornada del 80% de dedicació a càrrec de l’Ajuntament.

Totes aquelles places creades l’any 2010 o abans i que no han estat cobertes durant aquest exercici, ja no es cobriran i no s’ha previst la seva dotació econòmica.

En virtut del que ha determinat la llei de pressupostos generals de l’Estat pel 2011, els salaris dels treballadors no s’han incrementat, amb excepció del seu dret a percebre nous triennis.

Amb tot s’ha aconseguit reduir més d’un 9% el cost de personal.

Indicar que la jubilació anticipada d’un funcionari d’administració especial, categoria subaltern, un any abans de la seva edat legal ha comportat la previsió de pagament del 50% dels 10.000,00 euros que determina l’acord de funcionaris vigent a l’Ajuntament. El restant 50% es preveurà de cara al pressupost del 2012. L’estalvi que ha generat el fet de no cobrir la plaça ocupada per l’administratiu d’administració general que ha estat d’excedència per sis mesos ha de servir per finançar aquest cost.

Finalment, s’està negociant amb la Policia la possibilitat de d’abonar les hores extres de forma agrupada per mesos i regularitzar-les en el mes de gener del 2012, de manera que el cap de policia les pugui distribuir entre tota la plantilla. Això no ha de suposar un major cost per l’Ajuntament atès que és una nova forma de liquidar les hores extres en un col·lectiu de treballadors que les han de realitzar obligatòriament per poder efectuar el servei necessari per garantir la seguretat a la població. Aquest canvi, pel altra banda, ha de permetre fer una millor gestió del repartiment d’aquestes hores extres, per tant millorant la seva eficiència efectiva.

L’aplicació destinada a formació del personal es fixa en 850 € i la destinada a fons social es manté en 6.010,12 € en compliment del que disposa el conveni de laborals i l’acord de funcionaris.

-APORTACIONS A GRUPS POLÍTICS I DIETES A CARRECS ELECTES:

Com a mesura d’estalvi s’ha optat per congelar les aportacions als grups polítics i també els imports que s’abonen als càrrecs electes en concepte de dietes per assistència a òrgans col·legiats.

- ENDEUTAMENT:

No s’han previst noves inversions a realitzar al 2011.

Les possibles petites inversions que es duguin a terme es preveu que siguin finançades amb romanents afectats no compromesos.

-TRIBUTS:

Com a base de l’estat d’ingressos figuren bàsicament els mateixos recursos fiscals que els continguts en el pressupost anterior amb les actualitzacions oportunes dels imports en base a les dades que es desprèn de l’avanç de la liquidació de les aplicacions de l’exercici corrent 2011, de la liquidació 2010, així com de les escasses novetats establertes en les Ordenances Fiscals aprovades per al 2011, així com la previsions de noves liquidacions que puguin aprovar-se al llarg del nou exercici i les noves circumstàncies econòmiques actualment existents. En tot cas, l’estudi econòmic justifica les previsions inicials del nou pressupost.

La documentació que s’eleva a aprovació ha estat elaborada amb minuciositat, havent valorat les necessitats del municipi d’Arenys de Munt, i amb respecte als criteris legalment establerts.

També m’agradaria fer una especial citació al fet que aquest pressupost s’ha hagut d’elaborar amb la màxima urgència, reduint al màxim el temps per la seva elaboració, atès que la constitució del nou consistori es va produir el passat 11 de juny. Per tant, estem parlant de 47 escassos dies per la seva concreció, tenint en compte els importants canvis que s’han produït en l’actual Equip de Govern i les dificultats per adaptar-se a aquesta nova funció per part de la immensa majoria de regidors que el formen. Dificultats inherents a qualsevol tipus de canvis i a qualsevol incorporació en una nova funció. Fet que vull destacar, per l’alta competència, eficiència i compromís que representa pels regidors que actualment formen l’Equip de Govern. Especialment vull destacar l’esforç que ha representat per alguns d’aquests regidors malgrat la seva joventut i la novetat en els desenvolupament d’aquestes noves responsabilitats.

També vull destacar l’enorme generositat i la voluntat i valentia d’aquests regidors al haver assumit importants retallades en algunes de les seves aplicacions pressupostaries, fet que dificultarà, i molt, la seva tasca política durant el decurs d’aquest any i, molt probablement, d’aquest mandat.

De ben segur, que tots preferiríem trobar-nos en una situació econòmica molt més folgada que possibilites fer lluir les nostres expectatives polítiques i les nostres decisions de govern.

Estem immersos en una situació de dificultats i estretors econòmiques. Una situació que molts coneixem, però que ens ha superat, fins i tot, en les pitjors expectatives. Ara, tots aquests regidors, hauran de demostrar la seva vàlua i la seva capacitat aplicant al màxim la seva imaginació, la seva iniciativa i la seva capacitat d’innovació en un sistema de funcionament de l’administració pública, sigui de l’àmbit que sigui, bastant arcaica i conservadora en els seus sistemes de funcionament i d’organització.