Argumentari Ple Municipal 10/10/2019

ORDRE DEL DIA: PART DISPOSITIVA

1.- APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA DE DATA 26/09/2019.-

2.- PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL PROJECTE EN SÒL NO URBANITZABLE PER A LA IMPLANTACIÓ D’UNA ACTIVITAT ESPORTIVA DE PAINT BALL, AL POLÍGON 2, PARCEL·LES 47, 48, 49 I 51.-

3.- PROPOSTA DE DELEGACIÓ PARCIAL DE COMPETÈNCIES EN EL CONSELL COMARCAL DEL MARESME PER A L’EXECUCIÓ DEL PROGRAMA TREBALL I FORMACIÓ 2019.-

4.- PROPOSTA D’APROVACIÓ PROVISIONAL DE LA MODIFICACIÓ DE LES ORDENANCES FISCALS PER A L’ANY 2020.-

5.- MOCIÓ DEL GRUP JUNTS PER LA NO CRIMINALITZACIÓ DE L’INDEPENDENTISME.

6.- MOCIÓ DEL GRUP PSC PER FER FRONT AL DEUTE PELS IMPAGAMENTS DE FAMÍLIES EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT DE LES FACTURES ENERGÈTIQUES A ENDESA.-

2. PROPOSTA D'APROVACIÓ DEL PROJECTE EN SÒL NO URBANITZABLE PER A LA IMPLANTACIÓ D'UNA ACTIVITAT ESPORTIVA DE PAINT BALL, AL POLÍGON 2, PARCEL·LES 47, 48, 49 I 51.
Bon vespre a totes les persones que s'han acostat per seguir el Ple a Can Borrell, a les oients de la ràdio, a les regidores i l'alcalde.
Només intervenim a aquest punt perquè volem donar un suport clar a totes aquelles iniciatives arenyenques que posen Arenys de Munt al mapa de manera respectuosa amb el medi ambient. En el cas que ens ocupa, volem destacar que iniciatives com les de La Granja, tirades endavant per persones joves que es queden a treballar al municipi, ajuden a dinamitzar l'economia local fomentant Arenys de Munt com un punt d'atracció turística de tipus familiar i de proximitat. Esperem que des de la Generalitat es vegi amb bons ulls el projecte i tiri el procediment endavant.

3. PROPOSTA DE DELEGACIÓ PARCIAL DE COMPETÈNCIES EN EL CONSELL COMARCAL DEL MARESME PER A L'EXECUCIÓ DEL PROGRAMA TREBALL I FORMACIÓ 2019.
Els ajuntaments tenen un greu problema amb la contractació de personal per culpa de la llei RSAL, una llei que ens ve de l'Estat espanyol i que ens oprimeix la nostra llibertat d'autogestió. Els exemples són clars, tenim ajuntaments saturats de feina a causa dels pocs recursos humans dels quals disposen. Nosaltres també patim aquest greu problema de manca de personal i la impossibilitat d'augmentar la plantilla sense fer malabars.
A aquest punt ens trobem la possibilitat d'aconseguir cinc persones (un jardiner, tres peons i un auxiliar administratiu), però només durant sis mesos. Ens agrada que puguem augmentar la plantilla perquè ens fa molta falta, a més a més es fa de tal manera que l'ajuntament no haurà d'assumir cap despesa, ja que això ens vindrà del Consell Comarcal. L'única queixa que podem fer aquí és al Consell Comarcal, ja que en oferir contractes de 6 mesos ens trobem que no hi ha una continuïtat de plantilla i que, un cop passat aquests terminis ens trobarem amb la mateixa problemàtica. El nostre vot serà favorable.

4. PROPOSTA D'APROVACIÓ PROVISIONAL DE LA MODIFICACIÓ DE LES ORDENANCES FISCALS PER A L'ANY 2020.
Dins aquest punt ens trobem un paquet que engloba modificacions molt diverses així que ens anirem explicant punt per punt:
· En primer lloc trobem les modificacions sobre l'Impost sobre béns immobles (l'IBI). Sobre aquest punt volem destacar que és molt positiu que se segueixi apostant per incentivar que les persones del municipi instal·lin sistemes per l'aprofitament tèrmic o elèctric de l'energia solar, però hem de dir que ens agradaria que això s'acompanyés d'un conjunt de subvencions amb una dotació pressupostària elevada per tal de facilitar i acompanyar les arenyenques cap a aquest past de l'auto producció d'energia verda. Els llencem la proposta per tal que la puguin valorar de cara al futur pressupost. Cal dir, però, que dins aquesta modificació també hi ha un punt que no ens deixa satisfetes i és la part de poder exigir un recàrrec de fins al 50 per cent de la quota líquida de l'IBI en aquells immobles d'ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent. En deixa insatisfetes perquè a la legislatura anterior ja es va iniciar un estudi per la detecció d'aquest tipus d'habitatges, sabent-ne quants eren en mans dels bancs. Des del nostre punt de vista, dir ara que per raons tècniques no es pot aprovar aquest recàrrec a l'IBI per l'any que ve ens sembla una manca de planificació per lluitar contra la pobresa i la precarietat. Al nostre entendre, quan a la legislatura anterior es va dur a terme el desenvolupament de l'estudi d'habitatges buits ja s'hauria d'haver pensat quines eren les accions que es volien dur a terme a partir del resultat d'aquest, i com a conseqüent tenir preparada una ordenança fiscal per tal de poder tirar endavant aquest recàrrec. Farem un vot de confiança a la regidora d'habitatge i esperem que se'ns presenti aviat una ordenança fiscal per exigir un recàrrec de fins al 50 per cent de la quota líquida de l'IBI en aquells immobles d'ús residencial que es trobin desocupats amb caràcter permanent, però no oblidem que ja anem molt tard.
· En segon lloc ens trobem l'impost sobre vehicles de tracció mecànica que ha estat modificat per tal que l'Ajuntament pugui mantenir ingressos i una certa bonificació als vehicles híbrids. A aquest punt només els volem comentar que si de veritat apostem per un tipus de transport poc contaminant hauríem de prendre accions per tal que els autobusos de línia utilitzin energia elèctrica, així com tots els vehicles de la flota de l'Ajuntament. Per dur a terme això, i també esperem que recullin la nostra proposta per tenir-la en compte de cara al pressupost de l'any que ve, hauríem de posar més punts de càrrega per vehicles elèctrics a altres parts del municipi, com per exemple al costat dels pavellons o als pàrquings municipals.
· Seguidament d'aquestes modificacions en trobem dues Impost sobre instal·lacions, construccions i obres i Impost sobre activitats econòmiques que ens semblen correctes, ja que sols toquen temes tècnics.
· I ara sí que anem a la cirereta del pastís. La modificació de la taxa de la brossa que preveu un augment del 9% per mantenir els nivells de cobertura de la despesa equivalents a 2019. Saben molt bé el que pensem sobre aquest tema, ho hem dit en reiterades ocasions i a tot arreu; no pot ser que ara de cop hi volta ens hi posem tard i amb presses. Aquest punt ens demostra una gran manca de previsió, ja que ERC porta 6 anys al capdavant del govern municipal, i no ha estat fins ara que s'han adonat que la recollida selectiva no funcionava com havia d'anar. Ens trobem que l'any que ve s'apuja de manera considerable el preu per torna de cremar la fracció de rebuig però sembla que no s'hagi tingut constància del problema fins que no hem tingut un nou govern i passades les eleccions amb un nou regidor de medi ambient. Què passava abans? Podem demanar que l'anterior regidor de medi ambient que ens expliqui com és que es deia que no hi havia problemes? Com és que l'anterior alcalde mai va detectar que calia fer accions contundents per tal de millorar el servei de recollida de residus? A les arenyenques els venen aquests dubtes. És el que ens pregunten i nosaltres els ho traslladem.
Entenem clarament que si no es fa aquesta pujada de la taxa de la brossa l'ajuntament tindrà seriosos problemes econòmics, ja que s'haurà de retallar encara més perquè estarem immersos en el Pla Econòmic Financer que ERC i el regidor no adscrit van aprovar al Ple anterior. La situació quedaria molt fràgil sense aquests 9 euros i escaig més que haurà de pagar cada domicili.
A aquest punt els volem plantejar que conjuntament amb aquesta pujada de la taxa haurien d'haver previst tenir un paquet de bonificacions per aquelles famílies que ja van prou escanyades. Sembla una beneiteria, i ens podrien dir que són nou miserables euros al cap de l'any, però hi ha famílies a Arenys de Munt que ja no poden pagar la taxa actual. És per aquest motiu que ens alegraria molt saber i ens satisfaria que ens diguessin que hi ha preparades aquestes ajudes per les famílies amb situació de vulnerabilitat del municipi. A més, també ens agradaria que es comenci a compensar la gent que recicla, reutilitza o compra sense utilitzar plàstics al comerç local, s'han de buscar noves maneres de compensar la gent que recicla bé i reutilitza. Per exemple, tal com ha dit el regidor de medi ambient que es vol fer una campanya perquè la gent vagi a comprar al poble enduent-se el seu tupper i les seves bosses, es pot parlar amb l'ABIC per mirar la possibilitat de bonificar les persones que ho facin igual que es fa amb les persones que utilitzen la deixalleria.
Dit això, els volem comentar que el vot de la Candidatura d'Unitat Popular d'aquest punt dependrà de les respostes que ens puguin donar pels dubtes plantejats i pel que plantejarem a continuació.
Aquest gener s'haurà de tornar a licitar el servei de la recollida selectiva porta a porta, esperem que com estableix la nova llei de contractacions del servei públic es faci un estudi de viabilitat d'aquest. En cas que hàgem de licitar el nou servei, esperem que es faci un plec de clàusules ajustat a la realitat i de manera participativa amb tota la ciutadania del poble. Apoderem les persones perquè puguin prendre decisions reals. I si us plau no allarguem eternament l'externalització del servei perquè una empresa privada sempre pensarà amb el benefici més gran econòmic per ella i no pel poble, i d'això en tenim el millor exemple amb SOREA.
El 2012 la regidora de la CUP Sílvia Vàzquez estava intentant posar fil a l'agulla amb aquest tema. Es va fer una gran feina en l'àmbit de participació ciutadana per tal de fer arribar la recollida selectiva porta a porta a diversos punts del municipi on ara no arriba i també es va parlar amb comerços i restauradors per tal de tenir una taxa de recollida de residus més ajustada a la realitat. Aleshores es tenia molt clar que era necessari que es realitzessin campanyes continuades per tal de mantenir la població informada i conscienciada. Va ser amb la Sílvia Vàzquez al capdavant quan es va encarar la possibilitat de municipalitzar el servei de la recollida selectiva porta a porta. S'estava esperant que s'acabés el contracte que es tenia amb l'aleshores empresa encarregada de dur a terme el servei per tal de poder fer-ho. Es va crear una nova empresa municipal i estava tot preparant-se per subrogar personal i obtenir els camions. Aquesta feina es va tirar enrere amb la moció de censura que van fer ERC, CiU i PSC, que posteriorment es van encarregar d'anar desmantellant tots els passos iniciats i de tancar els estudis i la feina feta a un calaix. Sembla que aleshores el fet de municipalitzar espantava, quan està provat, i el temps ens ha donat la raó, que gestionar els serveis públics municipals de manera directa és la millor manera de tenir un control real i de poder oferir el servei de màxima qualitat. Municipalitzar sempre ens surt a compte perquè l'ajuntament no buscarà mai guanyar el màxim de beneficis econòmics, sinó que cercarà el màxim benefici social.
Amb tot això el que els volem dir que si volen pujar la taxa de brossa i ens diuen que Malgrat no s'assoleix la cobertura dels costos durant el primer any de l'aplicació de la nova taxa, gràcies a les noves campanyes previstes, el reforç de la dedicació del personal, i la dotació de personal per a tasques informatives, aquest índex de cobertura millori substancialment en futurs exercicis des de la CUP apostem perquè incloguin la municipalització del servei durant aquesta legislatura.
Si es comprometen a municipalitzar el servei de recollida de la brossa, a estudiar i aplicar bonificacions a les famílies amb situació de vulnerabilitat i a les persones que reciclin i reutilitzin envasos als comerços locals, avui de paraula i demà per escrit, el nostre vot serà una abstenció.

5. MOCIÓ DEL GRUP JUNTS PER LA NO CRIMINALITZACIÓ DE L'INDEPENDENTISME.
Volem manifestar tot el nostre suport a les 9 persones detingudes el passat 23 de setembre, 7 d'elles encara a presó, per la seva vinculació amb els CDR. I volem recordar totes les regidores aquí presents que tenim 16 presos polítics, no 9! Que a vegades, companyes d'ERC, en les llistes us deixeu a en Txevi, en Ferran, a l'Eduard, en Xavier, en Germinal, a l'Alexis i a en Jordi.
Reivindiquem els CDR, que no són una organització, ni són cèl·lules violentes ni tenen cap altre objectiu que treballar en favor de la República Catalana, una república on tothom hi tindrà lloc, vingui d'on vingui, pensi com pensi i parli la llengua que parli.
Amb què està succeint és evident que les forces repressives de l'Estat espanyol busquen a la desesperada generar un clima de por a les portes de la sentència i al mateix temps construeixen un relat de violència inexistent. Estan orquestrant operacions preventives i filtrant a la premsa afí detalls del sumari, amb l'objectiu de generar alarma social, desmobilitzar i criminalitzar el moviment independentista. Res de nou, les operacions Dixan, els 3 de Gràcia, Pandora... van seguir el mateix patró.
El seu relat pretén justificar la repressió sense límits, al més pur estil franquista on se celebraven judicis sumaríssims amb les sentències redactades abans de començar.
En la moció a la qual donem suport diem que "l'independentisme català ha donat un exemple al món amb les seves manifestacions escrupolosament pacífiques, cíviques i festives"; doncs bé, la CUP diem que la violència no és nostra, és seva, tota seva; són ells el que van a prendre cerveses amb la metralleta a terra, i diem que no caurem en la trampa de posar-nos en el seu marc mental.
I també volem recordar que el feixisme no tolera la pluralitat, la solidaritat i l'autoorganització de base popular, però que la repressió contra el moviment independentista i l'existència de presos polítics no ens fa retrocedir sinó que ens reafirma en la nostra decisió. No ens fa dubtar sinó que ens empeny a crear xarxes de solidaritat i que davant de la política del passat, tenim un projecte de futur. Hem de seguir juntes en la protesta i la mobilització per mantenir els drets que ens neguen.

6. MOCIÓ DEL GRUP PSC PER FER FRONT AL DEUTE PELS IMPAGAMENTS DE FAMÍLIES EN SITUACIÓ DE VULNERABILITAT DE LES FACTURES ENERGÈTIQUES A ENDESA.
Aquesta moció demostra clarament el que des de la CUP volem dir sempre que parlem de recuperar sobiranies. Hem viscut ja massa anys a un país on l'IBEX35 i les portes giratòries eren les encarregades de prendre decisions polítiques. Hem doblegat un Estat vers el poder del capital i no s'ha dut a terme cap acció política per tal de recuperar allò que pertany al poble. Des de Madrid se'ns han imposat polítiques econòmiques pensades per mantenir la classe dominant a dalt de tot omplint-se les butxaques mentre s'oprimia les classes populars. Perquè la filosofia capitalista de l'individualisme i la meritocràcia com a eina de progrés se'ns ha imposat i ha calat dins la societat. Aquesta és una moció que des del punt de vista de la CUP ha d'anar molt més enllà i ha de trencar amb aquests rols de poder i qüestionar l'Stato Quo. Hem d'acostar-nos a un socialisme real, a una solidaritat i sororitat ciutadanes extensa i recuperar allò que se'ns va prendre: la manera més fàcil de garantir que les famílies i que les persones en situació de vulnerabilitat puguin rebre l'energia que necessiten per tenir una vida digna, i per exemple, ara que ve l'hivern, poder-se escalfar, és amb una República al servei de les classes populars que no externalitzi serveis i es doblegui davant de les empreses del capital.
El 2 d'octubre d'aquest any, és a dir la setmana passada la CUP va fer una acció a la seu d'Endesa a Tarragona per denunciar el xantatge de la multinacional i per exigir la condonació del deute que reclama. Endesa és una de les empreses de l'Íbex 35 amb majors beneficis. És molt miserable que exigeixi aquests pagaments quan té uns beneficis milionaris any rere any, concretament, només el 2018, va obtenir 1.511 milions d'euros. Les grans elèctriques espanyoles dupliquen en beneficis a les europees, sent les empreses que més CO2 emeten a l'atmosfera i que els consumidors paguen els preus més alts d'Europa.
Cal reclamar la retirada de l'amenaça d'Endesa perquè constitueix una il·legalitat d'acord amb la Llei 24/2015 i cal reclamar la condonació del deute per part d'Endesa i encara fer un pas més: cap cèntim públic ha d'anar a parar a un dels agents responsables de la pobresa energètica i per això el deute tampoc no s'ha de pagar des de la Generalitat.
Amb tot això, volem acabar instant que a la República Catalana treballem per recuperar les sobiranies, que igual que les municipalitzacions, ens serviran per tenir un major control sobre els serveis públics, ens permetran fer una tarifació social a escala de país i ens oferiran els millors beneficis socials.
Només ens queda convidar a tothom el divendres 18 d'octubre a les 19:30h a Can Borrell a la xerrada que hi ha organitzada sobre pobresa energètica i habitatge digne: "NI SET, NI FRED NI FOSCOR!

7. MOCIÓ PEL RECONEIXEMENT DE LES DONES DEPORTADES ALS CAMPS DE CONCENTRACIÓ NAZIS.
Agraïm que s'hagi proposat aquesta moció i la volem aprofitar per aprofundir en una qüestió que mai deixarem de denunciar: la doble silenciació de les dones i del seu patiment en les guerres (com en tot en la vida). Volem repetir, com ho va fer la Neus Català, que "En la Guerra Civil i en la Segona Guerra Mundial, les dones no van ser auxiliars, van ser combatents".
Tal com diu la moció, cal rescatar els seus noms i donar a conèixer les seves biografies; perquè sabem massa poc sobre elles i menys encara sobre tantes altres dones, fins avui encara anònimes.
La Conxita Grangé, nascuda a la Vall Fosca, va fer d'enllaç de la resistència amb la seva germana, entre guerrillers i maquis, fins que el maig de 1944 la gestapo la va torturar i empresonar juntament amb la seva tieta Maria Castelló i la seva cosina Elvira Ibarz. Quan va aconseguir fugir del camp després que va ser bombardejat; caminant durant setmanes fins que van trobar els aliats; es va establir a Tolosa on es va dedicar a explicar la seva experiència de dolor i lluita antifexisita als escolars i a mantenir viva la memòria de les dones deportades.
La Neus va travessar la frontera pel Portús al 1939 amb 180 nens de la colònia de Las Acacias, de Premià de Mar. En l'exili a França va ser enllaç de la guerrilla, passant comunicats, armes i documents i repartint propaganda antifeixista. Va amagar guerrillers, va fabricar explosius, va preparar documentació falsa i va negociar la compra de la primera metralleta que tindria el maquis de Turnac. A la presó de Llemotges va patir terrible tortures que li van deixar seqüeles per tota la vida i al 1944, com li va passar a la Conxita, la Maria i l'Elvira, la van pujar amb 79 dones més al tren que la duria a Ravensbrück. I encara en aquell horror, a les dones se'ls va acudir sabotejar la fabricació de municions llançant-hi mosques o escopint a la pólvora.
I l'1 d'octubre de 2017, des dels Guiamets on va viure fins al final dels seus dies, va votar!: la Neus, d'dempeus contra el feixisme sempre!
És pel seu exemple que humilment en aquest Ple, avui a Arenys de Munt, volem repetir per a elles aquestes paraules que va escriure la Neus. Perquè és un deure. Perquè és un deure moral vers les dones:
"Vull veure-ho tot.
Veure per poder-ho explicar.
Explicar a tothom el que els meus ulls han vist.
Perquè és un deure.
Perquè he sobreviscut i tinc un deure moral vers les dones, les grans oblidades, que van morir als camps de la mort."
Tenim un deure moral vers les dones, les grans oblidades als camps de la mort.