Argumentari Ple Municipal 14/11/2019

PART DISPOSITIVA

1. APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE 10/10/2019.
  2. APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA I URGENT DE 16/10/2019.
  3. APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ EXTRAORDINÀRIA DE 22/10/2019.
  4. PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DEL PGO D’ELEMENTS SUBJECTES AL PEUPiC.
  5. PROPOSTA D’APROVACIÓ DE LA M0DIFICACIÓ DE L’ACORD D’ADHESIÓ A LA PÒLISSA D'ASSEGURANÇA DE DANYS A EDIFICACIONS I INSTAL·LACIONS EN LA COMPRA AGREGADA DE L'ASSOCIACIÓ CATALANA DE MUNICIPIS I COMARQUES.
  6. PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DE LES BASES ESPECÍFIQUES DE SUBVENCIONS DESTINADES A URBANITZACIONS AMB DÈFICITS.
  7. MOCIÓ DEL GRUP CUP PER TREBALLAR AMB CELERITAT CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC I LA CRISI MEDI AMBIENTAL.
  8. MOCIÓ DEL GRUP PSC AMB MOTIU DEL 25 DE NOVEMBRE, DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA VERS LES DONES.
  1. PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DEL PGO D’ELEMENTS SUBJECTES AL PEUPiC.

Des de la Candidatura d’Unitat Popular entenem que aquesta modificació es duu a terme de manera curosa i tal i com se’ns ha informat l’Ajuntament ha parlat amb les propietàries que es veuen afectades i no hi ha hagut oposició.

Vist que és una actuació per protegir el patrimoni d’Arenys de Munt, per filosofia política hi hem de votar a favor. Hem de tenir en compte protegir façanes, masies i elements arquitectònics que fan Arenys de Munt el poble que és. Mantenir característiques pròpies i no convertir-nos en un poble qualsevol aniquilat per la política del totxo.

1. PROPOSTA D’APROVACIÓ DE LA M0DIFICACIÓ DE L’ACORD D’ADHESIÓ A LA PÒLISSA D'ASSEGURANÇA DE DANYS A EDIFICACIONS I INSTAL·LACIONS EN LA COMPRA AGREGADA DE L'ASSOCIACIÓ CATALANA DE MUNICIPIS I COMARQUES.

És un punt de tràmit per adaptar-nos a la normativa.

1. PROPOSTA D’APROVACIÓ INICIAL DE LA MODIFICACIÓ DE LES BASES ESPECÍFIQUES DE SUBVENCIONS DESTINADES A URBANITZACIONS AMB DÈFICITS.

Bona tarda a totes les persones que segueixen el Ple Municipal des de Can Borrell i des de la ràdio, a les regidores i l’alcalde.

El tema de les urbanitzacions a Arenys de Munt és molt problemàtic perquè les persones que hi viuen no reben els mateixos serveis que la resta. Fa anys que s’arrossega el problema tot i que sabem que s’hi està treballant força.

És per aquest motiu que veiem positiva la modificació que se’ns proposa ja que agilitzarà tràmits i permetrà que les urbanitzacions rebin abans la subvenció.

Malgrat tot, hem de recordar que això és un pedaç per anar apropant les urbanitzacions a la resta del poble i que ens hem de seguir esforçant i treballant conjuntament per acabar trobant la llum al final del túnel, per així garantir que també les veïnes de les urbanitzacions tenen carrers dignes, nets i segurs.

*PUNT D’URGÈNCIA:

Des de la Candidatura d’Unitat Popular estem al costat de totes les veïnes afectades pels aiguats del  passat 24 d’octubre. És per això que votarem a favor d’aquesta proposta ja que necessitem que els carrers d’Arenys de Munt recuperin la normalitat, però que no oblidin el que va passar. Ara bé, a aquest punt ens veiem obligades a obrir dues caixes. La primera és el ja tan famós PLA ECONÒMIC FINANCER, que ara ja ens ha limitat, tot i que al final la regidoria d’economia ha pogut fer cabre aquesta modificació. No direm res més, només que potser haurem de fer una reflexió profunda sobre com gestionem l’economia municipal a llarg termini. Potser traslladar la reflexió a les diverses capes de la societat seria bo per fer un municipi més ric i compartit.

En segon lloc hem d’obrir la caixa del canvi climàtic i el medi ambient, que com podran veure avui és recurrent per part nostra la part de control. Perquè els aiguats que vam patir no són un fet aïllat, són una conseqüència de les polítiques estatals que han posat els beneficis econòmics per davant del medi ambient. És per aquest motiu que hem de començar a enfocar el poble en aquest aspecte i començar a fer-lo girar a l’entorn del medi ambient quan el planifiquem políticament.

Així, volem aprofitar per traslladar un seguit de dades per tenir en compte, reflexionar i començar a posar-hi fil a l’agulla perquè el futur no ens el poden robar:

Aspectes General de Canvi Climàtic en el Mediterrani (Extret de l’informe elaborat per l’organització Mediterranean Experts on Climate and Environmental Change, MedECC)

• Sense mitigació hi haurà un augment de 2.2oC en el 2040 i 3.8oC en el 2100.
  • Increment de la durada, intensitat i freqüència de les onades de calor.
  • Reducció de la precipitació entre 10-15% amb un increment de la durada i recurrència de les sequeres.
  • Increment entre 1.8oC-3.5oC de la temperatura de la superfície del mar, especialment a les illes balears i la costa catalana.
  • Increment del nivell de mar d’entre 52-190cm, afectant infraestructures prop de la costa i amb risc d’infiltració d’aigua salada en els aqüífers.
  • La disponibilitat d’aigua dolça disminuirà entre 2-15%.
  • Disminució de la qualitat de l’aigua dels aqüífer.
  • Reducció en la producció d’aliments (risc de seguretat alimentaria) degut a canvis en el període de floració, increment de les plagues, reducció de les collites hivernals.
  • Increment de desertificació.
  • Increment dels focs, la seva freqüència i intensitat.
  • Increment de la freqüència i intensitat de les inundacions.
  • Increment de les malalties típiques d’altres latituds.
  • Increment del risc de mort per calor en població de risc.
  • Hiverns més càlids
  • Increment de les tempestes i la seva intensitat
  • Destrucció d’infraestructures.

Altres problemes mediambientals (alguns poden ser exacerbats per el canvi climàtic)

• Pèrdua de la biodiversitat.
  • Increment de la degradació del sòl (incloent el conreable).
  • Pol·lució i malalties associades.
  • Contaminació ambiental.
  • Crisis energètica.

1. MOCIÓ DEL GRUP CUP PER TREBALLAR AMB CELERITAT CONTRA EL CANVI CLIMÀTIC I LA CRISI MEDI AMBIENTAL.

La llegeixo.

1. MOCIÓ DEL GRUP PSC AMB MOTIU DEL 25 DE NOVEMBRE, DIA INTERNACIONAL CONTRA LA VIOLÈNCIA VERS LES DONES.

La importància d’aprovar mocions d’aquest tipus rau en què la societat treballi de manera coordinada i continuada durant la resta de l’any per lluitar conjuntament. Perquè cada dia és 25 de Novembre, 6 de febrer, 8 de març, 26 d’abril, 17 de maig, 28 de juny, 4 de setembre, 11 d’octubre i un llarg etcètera. Són un munt de dates internacionals per no oblidar-nos que la violència patriarcal existeix, és present i l’hem de combatre al dia a dia en tots els àmbits.

És important i clarament prioritari que les institucions posin el feminisme al centre, que pels homes heteros inexperts feminisme va molt més enllà de la igualtat de gènere, i es comencin a teixir polítiques per dignificar la vida. No són només les dones qui es veuen afectades pel sistema patriarcal opressor, realment són poques les persones que tenen tots els privilegis i poden situar-se dalt de tot: homes, heterosexuals, cisgènere, blancs i amb alt poder econòmic. Però les violències masclistes les hem assumit i interioritzat culturalment durant més de dos mil anys. És per això que com a institucions hem d’oferir la possibilitat a la ciutadania d’estar informada i formada, de manera continuada, sobre violències masclistes i com erradicar-les. Revisar la pràctica individual i qüestionar les nostres interaccions i relacions social és el que permet detectar accions masclistes. Perquè el masclisme existeix arreu, a casa, a la feina, al carrer, a l’escola, a les botigues, a la televisió, als llibres… Aprendre a reconèixer, detectar i combatre les violències masclistes és el que pot permetre la societat a avançar.

El fet que encara avui en dia hi hagi moltes persones que no entenguin què volen dir conceptes com “patriarcat”, “noves masculinitats” o “androcentrisme” fa innegable la necessitat de mocions com aquesta que estem comentant.

Un dels acords de la moció fa especial incís en els joves. A aquest punt volem dir-hi dues coses, en primer lloc felicitar el jovent organitzat i la Comissió de Festes per haver pensat en posar un Punt Lila a la festa major i haver-lo gestionat de manera eficaç i curosa. En segon lloc, volem destacar especialment que l’Ajuntament pot fer-hi molt si realment vol joves feministes al seu municipi. Des de treballar conjuntament amb totes les escoles de totes les etapes de la vil·la per elaborar o, si ja està fet, elaborar un protocol d’acció contra les violències masclistes dels seus àmbit i introduir al seu Projecte Educatiu de Centre el fet de treballar a l’aula les noves masculinitats i el feminisme, com de proposar treballar amb associacions com Candela i cooperatives com l’Esberla per oferir tallers i xerrades al jovent sobre relacions sexo afectives sanes. La idea que volem traslladar és que tota acció que es dugui al municipi no ha de ser un bolet, sinó que han de seguir un Pla coordinat per tal d’assegurar-nos que les joves d’Arenys de Munt reben la millor i el màxim de formació possible en aquest àmbit.

Als instituts especialment, els professionals es veuen mancats de formació i recursos perquè encara fa falta fer molta feina dins el col·lectiu del professorat, i parlo per experiència. Així que no només ens fixem en donar la formació adequada en violència de gènere a les treballadores de l’ajuntament, en especial a les del cos de policia i de serveis socials, sinó també utilitzem els recursos propis per acostar la formació a les professionals que formen les persones del nostre municipi. Els nens i nenes i les joves com més formades estan més poder tenen per qüestionar les relacions tòxiques, els valors masclistes de l’amor romàntic o els models de sexualitat preestablerta, per aprendre a viure i a gaudir en clau feminista. Però per fer-ho primer hem de formar les persones amb qui es troben al seu dia a dia educant-les. No normalitzar i posar al punt de mira tot allò que encara té masclisme dins és la clau per a poc a poc anar desaprenent els valors patriarcals com a societat i així desfer-nos de les violències masclistes..

Malgrat tot, el tema que ens trobem sempre quan parlem de coeducació, feminisme i igualtat de gènere són els diners i l’interès que hi pugui haver o no. És per això que volem envalentonar el govern d’Arenys de Munt a fer un pressupost 2020 amb les ulleres violetes posades: no només dotar la regidoria pertinent d’un ampli pressupost per dur a terme totes les accions pensades, sinó que des de totes les regidories hi hagi accions previstes per tal d’abordar les violències masclistes i combatre-les a la nostra vil·la.  Esperem que ens ho demostrin amb fets aquest proper any.

Aprofitem per convidar a totes les presents i a les vilatanes que ens escolten a consultar la pàgina web Dones i feminismes de l’Ajuntament de Barcelona, i a perdre’s pel munt de recursos pedagògics i de conscienciació social que hi ha.

Per totes les víctimes de violència de gènere no podem fer més que aplaudir iniciatives per fomentar el combat al masclisme però sense oblidar el seu aliat, el capitalisme. L’alliberació total no serà fins que ens desfem del model econòmic que impera a la societat. Un model que ha organitzat i estructurat les persones de tal manera que només funciona amb el patriarcat de la seva mà. Per això veiem com el capitalisme intenta assimilar els nous models de família i sexualitats diverses malgrat no estar-ne preparat. Pensem-hi i actuem-hi en conseqüència.

Per garantir unes vides lliures de masclisme, la Candidatura d’Unitat Popular votarem a favor de la moció i seguirem actuant al carrer per combatre l’heteropatriarcat.