Argumentari Ple Municipal de l'11 de juliol de 2019

PUNT 4: PROPOSTA D’APROVACIO DE LA MODIFICACIÓ DEL CONVENI D’ADHESIÓ A L’AMTU.

El vot de la CUP en aquest punt serà favorable ja que es tracta només d’una petita modificació del conveni que ja es va aprovar amb l’AMTU.

El que sí volem fer és aprofitar que aquest punt està relacionat amb les subvencions pel transport públic per traslladar al govern la necessitat d’estudiar un canvi radical en el sistema de busos que opera a Arenys de Munt, tot plantejant-nos estudiar una municipalització del servei per així garantir que es destinen el màxim de recursos tècnics i econòmics a millorar el servei de bus en tots els seus aspectes: un horari que s’ajusti a les necessitats de la població tot tenint en compte les hores punta i els caps de setmana, una millor eficiència energètica i uns busos que tinguin major capacitat d’aforament per les hores punta.

 

PUNT 5: PROPOSTA D’ACCEPTACIÓ DE LA PRÒRROGA DE DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES DELS AJUNTAMENTS D’ARENYS DE MAR I SANT ISCLE DE VALLALTA PER A LA GESTIÓ DEL SERVEI DE DEIXALLERIA.

El vot de la CUP en aquest punt serà favorable ja que creiem que la mancomunació de serveis gestionats de manera cent per cent pública i directa des de l’Ajuntament és el camí que hem de seguir.

Malgrat això, ens agradaria que des del govern s’apostés per negociar amb els ajuntaments de Sant Iscle i Arenys de Mar per estudiar una futura ampliació de la deixalleria ja que a dia d’avui està per sobre de la seva capacitat i s’està quedant massa petita pel volum de població que té el nostre municipi i els municipis veïns.

 

PUNT 7: PROPOSTA D’APROVACIÓ DE LA MODIFICACIÓ DE CRÈDITS  NÚM. 7/19.

El vot de la CUP en aquest punt serà crític ja que estem a la meitat del 2019 i ja és la tercera modificació de crèdit que es fa. Nosaltres sempre hem estat votant de manera favorable a les modificacions de crèdit proposades tot i que estem bastant d’acord amb els arguments que es donen en contra d’aquesta. Al mes de març ja es va fer una segona modificació de crèdit molt substanciosa i ja vam posar de manifest com és que no s’havia previst dotar de crèdit el que aleshores tractàvem.

Vam votar a favor del pressupost perquè tenia una fita molt important per nosaltres perquè hi havia la possibilitat que es comprés habitatge social i així es comencés a posar fil a l’agulla per tractar la urgència. Tot i que ara quan ho mirem des de la distància pensem que hi ha una falta de previsió al pressupost, que fent autocrítica nosaltres mateixes no ho vam veure.

Entenem els arguments que el govern ens dona per tal que procedim a aprovar-los el punt: el Centre Cívic trigarà més a realitzar-se ja que s’allarguen els terminis, això farà que no s’hagi de pagar tot demanant préstecs amb i sense interès, i per tant ara es poden redistribuir els diners d’una altra manera per pagar els imprevistos i certes coses que han anat sorgint del dia a dia. A més, tenim el PEF per complir ja que el 2018 es va petar la regla de despesa. Entenem que es va fer per poder créixer, com bé ens han explicat, però el que no podem entendre de cap manera és com s’ha gestionat tot plegat obviant que fent el que es feia estaríem on hem arribat.

Aquí és on volem deixar clar que no sabem si realment la gestió econòmica es fa pensant en tot l’exercici o si es fa un pressupost on ja des del govern es preveu que s’hauran de fer X modificacions de crèdit.

El pressupost és el que marca la manera com treballarà l’Ajuntament, per això volem veure com se’l compleix i se l’executa tal i com se l’ha aprovat. És veritat que massa vegades diem que un pressupost amb moltes modificacions és senyal de manca de previsió i de gestió curterminista. Solem acabar aprovant modificacions perquè sovint contenen crèdits per a situacions necessàries. Però moltes vegades hem reivindicat que quan incloguin múltiples projectes es puguin presentar per separat perquè puguem votar amb criteri i aprovar les que considerem beneficioses i desaprovar les que no.

En aquest cas el nostre vot serà una abstenció perquè entenem que amb la sisena modificació de crèdit que fem hi surt guanyant el municipi ja que ens estalviarem pagar els interessos d’uns préstecs que es pretenien demanar per fer el Centre Cívic, ja que a l’allargar-lo en el temps no ens farà demanar-los. També ens abstenim per responsabilitat política per la necessitat de complir el PEF.

Però volem que consti de manera clara que la CUP no estem a favor d’aquesta manera de gestionar l’economia local com si es tractés d’una empresa de l’IBEX 35.

 

PUNT 8: PROPOSTA DE MODIFICACIÓ DE LES BASES D’EXECUCIÓ DEL PRESSUPOST 2019.

Aquest punt volem dir que és un parany ja que engloba moltes i diverses coses dins de les quals hi ha el sou de l’alcalde i del 1r Tinent d’alcalde.

Anem a pams, per una banda ens trobem que es proposen les subvencions als grups municipals, de les quals volem destacar que Esquerra Republicana de Catalunya cobrarà uns 445€ més anuals que la CUP, degut a la quantia variable que s’atorga per a cada regidor. Sabem que és perquè nosaltres tenim menys representació que el partit de govern, però també entenem que aquest repartiment sempre afavorirà els partits dominants. El que si felicitem és que per primera vegada es demanin factures que justifiquin aquesta subvenció.

Per altra banda també veiem com s’apuja el topall de dietes que pot cobrar un regidor, si és portaveu ara podrà cobra 600€ i 450€ per qualsevol altre regidor només si les meriten. També hem de dir que meritar o no és certament poc complicat per regidors implicats ja que per exemple per un Ple Municipal la caixa enregistradora ja ens deixa anar 250€.

Ara passem a les dietes dels regidors de govern. Nosaltres entenem que la majoria de govern no tingui dedicació exclusiva perquè vol conservar la seva feina i esperem que també que ho fa per coherència política amb el nom del seu partit. Ara bé, creiem que potser el més adient fos que hi hagués una equiparació de sous entre tots els membres de govern ja que si es treballa dins i fora de l’ajuntament la jornada laboral és immensament llarga.

I ara anem al parany que comentàvem. Veiem com es pretén que l’alcalde tingui dedicació exclusiva i cobri 42.452,24€ bruts anuals, que si són a 14 pagues i amb un IRPF del 19% entenem que l’alcalde cobrarà aproximadament uns 2500€ nets al mes.

Per la seva banda es proposa que el 1r Tinent d’alcaldia tingui una retribució de 33.961,79€ mensuals que si són a 14 pagues i amb un IRPF del 19% (sense comptar possibles deduccions) entenem que el 1r Tinent d’alcalde cobrarà aproximadament 2000€.

Saben què sentim als carrers, places i bars? Se sent a parlar de l’ajuntament com una agència de col·locació de personal.

Des de la CUP entenem que per fer política un no s’ha d’empobrir o viure de manera precària, però que tampoc un no s’ha d’enriquir per treballar exclusivament fent política.

Tenim molts exemples de sous d’alcaldes de la CUP en municipis amb responsabilitats similars, per exemple aquesta legislatura passada l’alcalde de Celrà amb dedicació exclusiva ha percebut 29.922€ bruts anuals. Menys del que es proposa que cobri el 1r Tinent d’alcalde d’Arenys de Munt.

Ara que cada u raoni si és èticament correcte prendre com a punt de partida les propostes de retribucions que fa l’Associació Catalana de Municipis sobre les quals el govern s’ha basat per fer aquesta proposta.

Quan el salari mínim interprofessional és de 12.600,00€ que dividit en 14 pagues són 900€ mensuals, no entenem com proposem que el l’alcalde tripliqui mentre les nostres veïnes que treballen als comerços locals o les treballadores dels diversos negocis com la fàbrica de gomes Grobel, batallen per viure sent mileuristes i havent de pagar el preu de la vida.

Nosaltres no diem que l’alcalde cobri l’SMI per fer la dedicació exclusiva, ja que creiem que l’SMI és indigne i no s’ajusta a la realitat.

El que sí diem és que encara no ens ha demostrat quin tipus d’alcalde serà i quina feina farà. Per experiència, veient com ha governat ERC ens espanta que perdem els polítics per trobar-nos uns tècnics més de l’Ajuntament. Volem que es faci feina política, que es faci bé i es faci digna, i també volem que les arques municipals no es saquegin.

Hem sentit com l’alcalde repeteix mil i una vegades que és d’esquerres i fa polítiques d’esquerres, però aquí una vegada més ens demostra que ni ell ni Esquerra Republicana de Catalunya són d’esquerres ni estan al costat de les persones del poble, de les classes populars...

Esperem que des del carrer es rebutgi aquesta proposta que sembla que avui s’aprovarà aquí amb la complicitat de Junts per Catalunya i el Partit Socialista de Catalunya. I que les veïnes que batallen per passar el mes pagant lloguers, factures i algunes també mantenint els seus fills i/o pares, s’avergonyeixin de l’Ajuntament que els representa.

 

PUNT 9: PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL PROJECTE D’OBRES FORA DE SÒL URBÀ  CAN XICOY.

El vot de la CUP en aquest punt serà favorable ja que creiem fermament en revitalitzar i apostar per l’economia del primer sector. Arenys de Munt sempre ha estat un poble agrícola i també ramader en menor mesura. Hem de felicitar les persones que volen quedar-se a casa i aposten per produir productes de quilòmetre zero, igual que aposten per fer pedagogia i consciència social sobre el medi ambient.

 

PUNT 10: PROPOSTA D’APROVACIÓ DE LA PRÒRROGA DE LA DELEGACIÓ DE COMPETÈNCIES AL CONSELL COMARCAL PER A LA GESTIÓ DE LA CONTRACTACIÓ CENTRALITZADA DEL SERVEI DE TELECOMUNICACIONS LOTS 1 I 2.

El vot de la CUP en aquest punt serà favorable perquè no hem pogut tenir temps d’estudiar alternatives a la proposta. Veiem que amb aquesta compra centralitzada l’Ajuntament estalvia diners però no desobeeix a l’IBEX35.

Si l’Ajuntament no dona exemple treballant amb empreses que ofereixin serveis allunyats del model capitalista no podem esperar fomentar que la resta de la població s’hi sumi.

 

 

PUNT 11: MOCIÓ DECLARATIVA DEL GRUP CUP PEL DRET A L’HABITATGE.

http://arenysdemunt.cup.cat/noticia/mocio-que-presenta-la-cup-pel-dret-lhabitatge

 

PUNT 12: MOCIÓ DECLARATIVA DEL GRUP PSC PER APROPAR LA PARTICIPACIÓ ALS VEÏNS/ES I ENTITATS, ALS PLENS MUNICIPALS, DONANT VEU A LES SEVES INQUIETUDS O DUBTES, FORMULANT PRECS I PREGUNTES AL PLE MUNICIPAL.

És evident que des de la CUP estarem sempre al costat de qui vulgui afavorir la participació a qualsevol nivell de la política municipal.

Nosaltres entenem que viure és fer política: la manera com ens relacionem amb les altres persones i el medi ambient és fer política.

A Arenys de Munt hi ha molta gent que parla de política als carrers, en major i menor mesura, és un tema que interessa.

Entem que la política feta des del carrer és aquella més real, l’autèntica. Connectar amb el que passa fora dels despatxos és essencial per governar una mica més cap a l’esquerra. Fer polítiques d’esquerra no és només fer petits gestos a certs col·lectius, sinó que implica una transformació de dalt a baix, que sigui radical, és a dir que vagi a l’arrel. Creiem que fer polítiques d’esquerra significa traçar de manera transversal a totes les regidories una estratègia clara que afavoreixi les classes populars, que som la majoria, i per tant que es governi amb les persones des d’una perspectiva feminista, socialista i ecologista. El millor per traslladar totes les polítiques d’esquerres és que aquestes siguin formulades amb i per les persones. Què millor que les pròpies arenyenques traslladant la seva veu al Ple Municipal, màxim òrgan de representativitat política en l’ens municipal.

La CUP votarà a favor que les persones puguin fer política activa, no només en el seu dia a dia, sinó també al Ple Municipal i perquè aquests precs i preguntes quedin recollides a les actes.

És clar que la participació no serà només aquest fet, s’ha de treballar des de moltes vessants i per fer-ho s’ha de tractar amb cura i estima. Aviat haurem d’aprovar un nou Reglament Orgànic Muncipal i també haurem de fer foc nou amb els Consells sectorials i el mateix Consell de Poble per transformar-los en eines de participació real i de debat estratègic local.

La participació no s’ha de veure com una enemiga, si bé pot permetre que la població fiscalitzi les polítiques municipals, també afavorirà la transparència i la implicació de les persones, fet que acabarà creant una elevada consciència de poble.

A més està demostrat, que quan més implicades estem, més podem transformar el món cap a l’esquerra.

 

PUNT 18: PREC DEL GRUP CUP PER GARANTIR EL MILLOR APROFITAMENT DE LA PISCINA MUNICIPAL.

http://arenysdemunt.cup.cat/noticia/prec-que-formula-la-cup-garantir-el-millor-aprofitament-de-la-piscina-municipal

PUNT 19: PREC DEL GRUP CUP PER ESTABLIR UN PROTOCOL D’EMERGÈNCIA PER ONADES DE CALOR.

http://arenysdemunt.cup.cat/noticia/prec-que-formula-la-cup-tenir-establert-un-protocol-demergencia-onades-de-calor

 

Podeu escoltar el Ple sencer al següent enllaç: http://actes.arenysdemunt.cat/session/sessionDetail/402881886afdeb2c016bd10a5be800f3

Primera decisió del govern: apujar els sous de l'Alcalde, el 1r tinent d'Alcalde i les dietes dels regidors de l'oposició :(