Argumentari Ple Municipal extraordinari 26/09/2019

ORDRE DEL DIA

 

  1. APROVACIÓ DE L’ACTA DE LA SESSIÓ ORDINÀRIA DE DATA 28/08/2019.
  2. PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL COMPTE GENERAL 2018.
  3. PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL PLA ECONÒMIC FINANCER (PEF) 2019-2020.

PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL COMPTE GENERAL 2018.

En aquesta part volem destacar que tal i com ens va aclarir la interventora hi ha diversos crèdits que no s’han executat i que no provenen de la incorporació de romanents.

El compte general conté bàsicament la informació de la liquidació del pressupost més aquelles operacions que s'hagin hagut de fer una vegada ha acabat l'any natural.

 

Al portal de transparència on hi ha penjada la liquidació 2018 hi trobem uns resums interessants:

 

De la comparació entre el 2017 i el 2018 es destaca que al 2017 l'ajuntament es va gastar 850€ per persona i al 2018 en van ser 1.058€. El problema el trobem en les actuacions de protecció i promoció social, al 2017 es van gastar uns 62,85€ per persona i en canvi al 2018 aquesta xifra es va reduir, van ser 51,84€, 10 euros menys per persona que al cap i a la fi serien uns 90.000€ menys destinats a actuacions assistencials i preventives, per exemple, serveis socials, el foment de l'ocupació, Rescat Social, etc. El que ha augmentat aquest any passat és el que l'ajuntament ha posat per persona en l'àmbit de serveis públics bàsics, que podrien ser, per exemple, habitatge, clavegueram, neteja, enllumenat, seguretat, recollida selectiva, etc. El que es pot destacar és que es va passar de gastar 0,57€ per persona en habitatge a gastar-ne 1,31€...

 

Com bé saben alguns dels regidors aquí presents, a la Comissió Especial de Comptes la CUP vam dur una gran  bateria de preguntes per tal d’aconseguir informació més detallada. 

  • Segons se’ns va dir hi ha una subvenció de la Diputació de Barcelona per la neteja dels boscos i les franges perimetrals durant l’any 2019. Sols els volem recordar que estem a setembre i aquesta actuació encara no s’ha fet. Potser hauria estat bo fer-ho abans de l’estiu com a prevenció d’incendis forestals. Veient que està a l’aire els demanem que posin concreció per saber quan es farà.
  • La despesa d’enllumenat està disparada, tal i com ens van respondre s’ha fet una inversió de 25.000€ per canviar l’enllumenat públic a tipus LED als fanals de la Riera i propers. Aquí els preguntem, tenen un pla concret per tal de procedir a canviar tot l’enllumenat local amb bombetes LED? Quin és? Quins terminis es preveuen?
  • Sobre l’aplicació de prevenció d’incendis forestals. Vostès ens van dir que era una aplicació que es posava per defecte. Ja vam dir a la Comissió que hi havia destinada una xifra irrisòria, només 1000€ dels quals no se’n va gastar ni un. Els volem preguntar si aquesta aplicació la pensen mantenir igual pel proper pressupost o si tenen pensat posar fil a l’agulla amb el condicionament i manteniment dels boscos d’Arenys de Munt. Augmentaran la partida i s'executaran? O seguirem igual resant pare nostres perquè mai patim cap incendi?
  • També volem comentar que les aplicacions pressupostades pel banc de terres i pels horts urbans han quedat pendents d’executar. No els sembla que hauria estat millor dur endavant aquestes accions per les quals ja tenien els recursos econòmics? Què passarà amb aquests diners? Seguirem igual o realment hi ha un interès ferm per impulsar el banc de terres i els horts urbans?
  • Pel tema de l’aplicació pel concurs d’emprenedoria (que són 13.000€)sols els farem el recordatori de sempre: no els sembla que seria més interessant posar els recursos econòmics i humans a acompanyar i facilitar que les emprenedores d’Arenys de Munt  engeguin el seu projecte? Reflexionin la idea. Potser millor cooperar que competir.
  • Respecte l’ampliació de capital de GUSAM, vam preguntar si es va destinar a les inversions en la xarxa d’aigua i si s’està aplicant el pla director. Es va acordar que es traslladaria la qüestió a GUSAM perquè no se sabia la resposta. L’han aconseguida ja? A nosaltres encara no ens ha arribat aquesta informació. 
  • Un fet semblant ens va passar amb la qüestió de l’execució de la instal·lació de fibra òptica al Polígon Industrial, que es va dir de traslladar la qüestió al senyor alcalde ja que era qui podia tenir la informació. Siusplau, la tenen ja? No ens va arribar la resposta.
  • Vam preguntar la despesa en activitats per la igualtat de gènere on es va fer una modificació de crèdit per augmentar l’aplicació i al final va resultar que no es va gastar. Tornem una altra vegada a trobar una aplicació on quedaran diners per executar. On aniran a parar aquests diners? Es treballarà per tal que no succeeixi el mateix?
  • Vam comentar l’elevada despesa de la piscina, la qual la interventora ens va desgranar posteriorment. Entenem que les actuacions dutes eren correctes i necessàries. A aquest punt ens agradaria recordar un dels primers precs que vam fer per tal de millorar l’aprofitament de la piscina municipal i ampliar els mesos d’ús, ja que només el manteniment ens costa 40.000€.

    

Veiem que des d’intervenció s’ha fet una bona feina per la redacció dels comptes, el que ens manca és la falta d’iniciativa política per executar totes aquelles accions que han estat pressupostades. 

Amb tot, el nostra vot serà decidit a partir de les respostes de tot el que preguntem.

 

 

 

PROPOSTA D’APROVACIÓ DEL PLA ECONÒMIC FINANCER (PEF) 2019-2020.

 

Des de la CUP volem començar comentant que per nosaltres no és un drama el fet d’haver de fer i aprovar un Pla Econòmic Financer. Entenem que és obligació de tots els ajuntaments garantir assegurar el màxim de recursos per invertir en la seva gent. Veient que tenim un Ajuntament amb uns comptes prou sanejats, sense deutes que no es puguin cobrir és èticament obligatori haver de saltar-se la regla de la despesa per poder augmentar el nostre capital. El que podríem reflexionar entre totes seria si hem de seguir cedint i obeint a l’Estat espanyol amb les seves regles del joc.

 

El que sí que podem veure com un drama o considerar com un problema és la reflexió i la tasca política que ens ha dut a aquesta situació. Nosaltres podríem entendre que ens haguéssim saltat la regla de la despesa per fer tot allò que ens era impossible, com per exemple dur a terme una millora de Serveis Socials, crear una gran bossa d’habitatges de protecció social, planejar i iniciar la tan esperada nova residència municipal o bé augmentar la dotació de recursos humans, econòmics i materials de GUSAM. Però no ha estat així. 

 

Veiem que el 2016 es va haver de votar l’aprovació d’un PEF com a conseqüència de les obres de la Riera. Només fa tres anys d’aquest fet i ja ens tornem a veure en la mateixa situació, també per les obres de la Riera.

 

El que ens comportarà aquest PEF és que tan aquest any com el 2020 haguem de reduir el nombre d’inversions, fet que conduirà el govern a haver de fer la gran majoria d’inversions al 2021, i la gran majoria d'inauguracions l’any 2022. És una estratègia que ERC ha desenvolupat ja en dues legislatures i que sembla que els ha funcionat molt bé.

 

Però més enllà del rèdit polític de tot plegat, des de la CUP estem preocupades per aquesta gestió de l’economia local. El 2023 ens veurem obligades a tornar a votar l’aprovació d’un nou PEF tal i com se’ns va explicar a la Comissió Informativa, bé, serà només si tot surt com el govern d’ERC té planejat. Des de la CUP ens preguntem perquè aquesta estratègia que per l’alcalde és tan ferma no ha estat explicada, compartida i debatuda amb les arenyenques. 

 

El nostre Grup Municipal sempre ha demanat que hi hagi una estratègia col·lectiva a llarg termini, un horitzó compartit per tota la ciutadania, entitats i partits polítics. No podem escriure nosaltres soles l’horitzó que ha de tenir el nostre municipi, però veiem que hi ha algú que sembla que el té escrit i ben clar.

 

Fetes aquestes consideracions, també volem entrar a ressaltar que el PEF que se’ns ha presentat és un document purament tècnic. Felicitem a intervenció per la feina que han fet, però volem destacar que ens faltarà veure com aquest document arriba a la gent. Les arenyenques saben el que succeeix al seu municipi? Si bé per transparència aquest document es penjarà arreu, no en tenim cap dubte, entenem que no es farà de forma clara. I amb això volem dir que transparència i claredat no són el mateix concepte. El PEF està presentat en un document purament tècnic que parla de despeses però no es posa nom a cada una de les despeses. Necessitem acompanyar els documents tècnics o oficials d’explicacions amb llenguatge estàndard, perquè només així ens podrem assegurar que tenim una ciutadania informada i que entén el que rep.

 

Si continuem parlant d’economia local volem fer algunes reflexions més: aprovar aquest PEF amb l’estratègia del govern municipal significarà que hi haurà diverses coses que no es podran fer. Això es deu a què les grans metes que té ERC en aquesta legislatura és acabar l’utbanització del tram baix de la Riera i acabar i inaugurar el Centre Cívic. Un Centre cívic que, per cert, encara ens falta saber quin pla d’usos tindrà, si serà sols un viver o magatzem per les entitats o si aconseguirem engegar un projecte autogestionat amb una direcció capaç de programar activitats de manera autònoma. Aquestes dues metes es menjaran tot el pressupost de l’ajuntament. On queda la resta? Segur que aquestes són les prioritats que té la majoria de la gent d’Arenys de Munt? Segur que aquestes són les necessitats urgents que té la gent d’Arenys de Munt? Quin espai tindran la borsa d’habitatges de lloguer social, l’augment de capital de GUSAM, la municipalització de la recollida selectiva, les noves oficines de Serveis socials i GUSAM, el nou edifici per la Biblioteca Antònia Torrent, la fa tants anys reclamada nova residència municipal o el fet de salvar que els edificis de Can Globus s’ensorrin? On quedarà el medi ambient i la sensibilització medi ambiental? On quedarà la gent?

 

A la CUP ens sorgeixen molts dubtes sobre l’estratègia que té escrita el govern d’ERC. Ens agradaria que aquesta estratègia es compartís amb la població i es debatés una estratègia a seguir. Però, tot i que ara ens respondran, sabem que no serà així, perquè una altra cosa no però aquestes idees les neten molt molt fixes. 

 

Així doncs, la CUP no estarem al costat de tornar a prioritzar les obres de la Riera per davant d’altres temes que considerem més urgents. Votarem en contra d’aquest PEF, no per un motiu tècnic sinó polític. Ja que no volem contribuir a alimentar aquesta estratègia de fer un PEF cada quatre anys en motiu d’inversions pensades més des d’un despatx que des de les places i carrers.