ARGUMENTS DE LA CUP PER APROVAR ELS PRESSUPOSTOS.

Com cada any ens trobem davant del Ple on correspon aprovar el pressupost d’aquest Ajuntament per al “proper” exercici. Aquesta és una pràctica habitual. El que potser no és tant habitual és que aquest acte, ordinari, es converteixi en excepcional i es porti a Ple ben entrat l’estiu i a tocar de la presentació del pressupost del proper exercici. A nosaltres, si res no ho espatlla, em correspondrà participar en cinc aprovacions de pressupostos i no pas en quatre que seria el raonable dins d’un Mandat.

L’Assemblea de la CUP d’Arenys de Munt considera que la mala gestió econòmica anterior n’és la causa d’aquest problema, afegint excepcionalitat a una situació que ja és en origen excepcional. En el millor dels casos la posposava per diferents mecanismes. Així, s’ha creat una situació econòmica interina que no ha permès encarar amb eficàcia les situacions certament complexes derivades del nefast entorn econòmic dels darrers anys. Primer de tot va ser una puja desmesurada de l’IBI com a solució màgica per a quadrar el pressupost, traslladant així el problema a tots els veïns i veïnes. A l’exercici anterior, el del 2010, el pressupost aprovat tardanament incorporava una altra solució màgica, un ingrés fictici pel cànon de l’aigua d’un milió d’euros, traslladant així el problema a tota una futura generació d’arenyencs. I en l’exercici present, ara prorrogant el pressupost anterior, la solució màgica ha estat, literalment, la “tranquil·litat” de traslladar el problema al futur Equip de Govern.

L’Assemblea de la CUP ha de recordar avui, i rendir reconeixement, a aquells veïns i veïnes que van organitzar accions contundents de protesta i descontentament contra aquella pujada de l’IBI. L’Assemblea de la CUP no pot passar per alt les accions fermes contra la materialització d’aquell milió d’euros del cànon de l’aigua que va dur a terme el nostre grup municipal i que van aconseguir bloquejar aquella intenció. Val a dir que aquell milió d’euros tampoc el tenim avui com bé s’assenyala a la proposta de pressupostos però que d’haver-se materialitzat, avui ni durant els propers 23 anys tampoc disposaríem dels hipotètics 50.000 euros que correspondria ingressar per aquell concepte. L’Assemblea de la CUP afronta avui, a proposta del Regidor d’Economia, la materialització definitiva de que no tenim aquell milió d’euros i que, per tant, no ens el podem gastar. Deixem enrere, així, un Mandat de mala gestió econòmica i s’obra un nou període, dur com tot el que avui ens envolta, però ple d’esperança en l’eficàcia i ple de seguretat que no s’estirarà més el braç que la màniga. I en la confiança que els propers exercicis ens confirmaran la raó.

En la situació econòmica actual ens cal baixar dels núvols de l’opulència i tocar de peus al terra de l’austeritat. Aquest Ajuntament, com molts, per allò que se’n diu “proximitat” i al que nosaltres hi afegim “... del vot”: “proximitat del vot”, ha estat prestant uns serveis que no li correspon de prestar. Els nostres veïns i veïnes han pagat per a aquests serveis. Han pagat a d’altres Administracions per a aquests serveis ja que correspon a aquelles prestar-los, l’autonòmica o l’estatal. És sabut que les aportacions que fa l’Estat als municipis són molt inferiors a les seves necessitats reals. Però aquests serveis, prestats indegudament, amb precarietat i amb ben poca eficàcia -fora de la proximitat del vot, deia- per part d’alguns Ajuntaments, no han estat gratuïts. És públic i notori que s’han finançat a través d’un increment de l’especulació urbanística a la que els Ajuntaments, partits polítics i governants s’han prestat “a canvi d’uns vots potencials”. Caldria desvincular el finançament municipal del creixement urbanístic. Els nostres veïns i veïnes hem pagat doblement per aquells precaris serveis, a través de la pressió fiscal i amb el deteriorament del nostre entorn urbà.

¿O és que hem de recordar el gran nombre de pisos nous que no poden vendre?

¿O tots els que estan desocupats?

¿O és que hem de recordar els edificis a mig construir que tenim i els greus problemes que ens creen, ara sí “per proximitat”?

Aquest és el preu que n’hem pagat.

Confiem que amb el nou Equip de Govern s’abandonin aquestes pràctiques. La CUP hi insistirà fermament.Hem de reclamar de les Administracions que toqui, la prestació d’aquells serveis que en són la seva competència i la seva obligació. Hem de deixar de fer-los el joc a canvi d’uns “vots de proximitat”. Hem d’exigir -per posar un exemple ben proper- que acabin el soterrament de la Riera i que funcioni correctament que per això nosaltres paguem els nostres impostos a aquelles Administracions i elles han decidit fer aquesta obra. Cada vegada que un regidor dedica temps i esforços a aquest assumpte ho fa en detriment de les seves obligacions reals i certes envers als seus veïns. Quan un regidor per culpa de les mancances econòmiques ha de fer gestions a altres administracions, no són aquestes les que ho paguen sinó que ho estem pagant nosaltres els veïns d’Arenys de Munt. Ha arribat l'hora d'acabar el donar als nostres veïns allò pel que no han pagat deixant de donar-los allò pel que sí han pagat. Amb la CUP al Govern municipal només es donarà als veïns allò pel qual en paguin tributs i, en conseqüència, en sigui obligació per a l'Ajuntament. Però mai fomentant un desgavell institucional o operacions especulatives, una especulació que no sé si és més injusta que insolidària o més insolidària que injusta, però en tot cas, molt injusta i molt insolidària. Nosaltes volem propiciar una política fiscal justa. I aquests són els pressupostos als que ara podem optar. Realistes i conseqüents.

El senyor Regidor d'Economia ha fet referència a que aquest pressupost comporta una reducció del 12,5% respecte a l'anterior. Hem de fer un esforç per a no enganyar-nos. Venim d'una situació de pressupost prorrogat, per tant, fins ara es podia gastar allò que havia estat previst per a l'any passat fins, tècnicament, al 100%. Per tant, el que avui se’ns proposa no serà d’aplicació per a la totalitat de l’exercici, sinó només per al període que resta, uns quatre mesos. Això vol dir, ni més ni menys, que l’esforç de contenció que ens tocarà fer a partir d’ara no és del 12,5% sinó del 37,5% (!), tres vegades més. Cal reconèixer, no obstant que des del mateix moment de la constitució del nou Ajuntament, l’Alcalde va dictar ordres precises de contenció pressupostària a la vista del desgavell econòmic tant desconegut com previsible. Per tant, hem de reconèixer que hem tingut i tenim més temps d’aplicació de mesures de contenció, més o menys tot el segon semestre. Això vol dir que aquell esforç del 37,5% es pot rebaixar fins al 25% però no al 12,5% que aquest seria el global per a tot l’exercici. Els regidors del present Equip de Govern hem de fer un esforç de contenció del 25%. Ras i curt.

Permeteu-me una puntualització més i acabo. Cal que tots els regidors, tant els de l’equip de govern com els de lóposició fem un esforç per assumir aquesta situació tenint en compte que tots estem al servei del poble. Per tot això, l'Assemblea de la CUP votarà a favor d'aquesta proposta de pressupostos i insta a la resta de grups municipals a fer-ho igualment. A fer-ho, amb tota la dosi de responsabilitat pública, de servei als nostres veïns que el seu càrrec els obliga. A que votin a favor d'aquesta proposta amb tota la crítica, si ho creuen convenient, que el seu pensament polític els demani. Però sense perdre de vista la diferència entre allò que ens agradaria fer, allò que volem fer i allò que podem fer i sense perdre de vista que els diners que estem administrant, gestionant i gastant no són nostres ni són per a nosaltres ni són per al nostre lluïment.

Són del nostre poble, són per als nostres veïns i són per al seu benestar.