L’accés a l’habitatge ha sigut un dels reptes pendents de resoldre. Venim patint una crisi d’accés des de 2008, que lluny de solucionar-se, s’ha cronificat especialment per l’increment del preu del lloguer. Són moltes les famílies que destinen fins a més del 50% dels seus ingressos a l’habitatge. Una situació que s’ha agreujat arran de la crisi provocada per la pandèmia de la Covid19, augmentant la gravetat de l’emergència habitacional, on moltes famílies han vist reduïts els seus ingressos exponencialment i les ajudes extraordinàries públiques han estat insuficients per donar resposta a les situacions d’exclusió habitacional que s’han vist abocades.

El Parlament de Catalunya, per mitjà de la Moció 84/XII, aprovada el 9 de maig de 2019, va instar el Govern de la Generalitat a impulsar de manera urgent l'aprovació de mesures legislatives, en el marc del dret civil propi, per a permetre a Catalunya comptar amb una regulació pròpia del contracte d'arrendaments urbans i, en particular, dotar les administracions públiques necessàries per a limitar els increments de preus del lloguer d'habitatges en zones de forta demanda acreditada. En compliment d'aquest mandat, el Govern de la Generalitat va aprovar el Decret llei 9/2019, de 21 de maig, de mesures urgents de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge, text que no fou convalidat.

Després de mesos de treball intens, el 9 de setembre, el Parlament de Catalunya va fer un pas endavant molt important en defensa del dret a l’habitatge. Els grups parlamentaris d’ERC, Catalunya en Comú, CUP i una part de JuntsxCat, van aprovar la proposició de llei de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge, una llei que ha de permetre fixar topalls als preus del lloguer. El text partia d’una proposta treballada i acordada conjuntament amb el departament de Justícia i el Sindicat de Llogateres i els grups signants. La implicació de les entitats a través del coneixement de la realitat i amb la corresponsabilitat d’impulsar iniciatives per generar eines que garanteixin el dret a l’habitatge és clau per revertir una dinàmica especuladora amb un dret tant bàsic com l’habitatge.

Aquesta llei regula un règim excepcional per contenir els lloguers aplicables en les conegudes com a zones de mercat d'habitatge tens, és a dir aquells municipis o àrees en què hi ha en risc el proveïment suficient d'habitatge de lloguer. Aquesta llei dona cobertura a una seixantena de municipis d'arreu del país, i fixa en cinc anys com a màxim el període per mantenir sense revisar la classificació d'una zona amb aquestes característiques, a través de l'índex de preu de lloguer. Malgrat això, molts municipis com el nostre es veuran exclosos d’aquesta normativa, ja que el mínim de població establert serà de 20.000 habitants.

Creiem que, degut a l’alta mobilitat i la facilitat de transport de pobles com el nostre, juntament amb la proximitat de nuclis altament industrialitzats, quedem fora d’una normativa que, segons el nostre criteri, hauria de ser extrapolable a tot el territori català.

Per exemple, a Arenys de Munt hem passat de 6.242 habitants a l’any 2000, a més de 9.000 al 2020. El preu del lloguer mitjà segons el darrer estudi oficial publicat a la web del Departament de Territori (any 2018), el lloguer estava en 607€. Si ens fixem amb l’evolució de la gràfica veiem que ens mantenim en uns preus a nivell pre-crisi del totxo. Això comporta un esforç econòmic que s’acosta perillosament al 50% de la renda familiar, segons les dades de l’Indicador Municipal d’Habitatge de la Diputació de Barcelona, conjugat amb els indicadors esmenats abans, fan del nostre poble un indret apte a acollir-se a aquesta llei.

Atesa la importància i la necessitat urgent de pobles com el nostre, i cada poble del territori amb una problemàtica similar es puguin beneficiar d’aquesta llei tant important per facilitar la vida de les famílies arenyenques i d’arreu de Catalunya, la CUP d’Arenys de Munt demanem l’aprovació dels següents acords:

1.- Donar suport a llei de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d'arrendament d'habitatge, i posicionar-se en contra de tota ingerència per part de qualsevol tribunal de justícia.

2.- Demanar que Arenys de Munt, i qualsevol altre municipi amb la mateixa problemàtica d’emergència habitacional, puguin beneficiar-se i acollir-se a tots els punts de l’esmenada llei.

3.- Traslladar aquests acords al grups parlamentaris del Parlament de Catalunya, a l’ACM, la FMC, al Sindicat de Llogateres, als grups polítics del Consell Comarcal, a la Diputació de Barcelona i al govern de la Generalitat de Catalunya.

No obstant, el Ple acordarà el que consideri oportú.