PREGUNTA QUE FORMULA LA CUP SOBRE L’ANÀLISI DE L’ESTUDI DEL “PACTE PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE DEL MARESME”

Per bé que finalment la pregunta que formularem és ben senzilla, creiem important la seva contextualització atès que qualsevol actuació en mobilitat i en preservació de l’espai natural del nostre poble són evidentment prioritats polítiques a defensar en aquest Ple.

El 20 d'abril de 2010, el Govern de Catalunya va aprovar definitivament el Pla territorial metropolità de Barcelona que compren 7 comarques, entre les quals la del Maresme i  Arenys de Munt n’és un dels municipis afectats. El Pla proposa una actuació en l’apartat d'infraestructures viàries que consisteix en construir una variant a la C-61 entre Arenys de Munt i Vallgorguina.

Datat del desembre 2016, es coneix el resum executiu de l’agenda d’actuacions del Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme que signen del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i l’Àrea de Barcelona de l’Autoritat del Transport Metropolità. En el pressupost vinculat a les actuacions que es proposen hi ha la del “vial Valldegata a Arenys de Mar” catalogada com a EA1.20, relativa a infraestructures de la xarxa viària per al transport privat i que compta amb un pressupost de més de 3 M€ a càrrec del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Aquest vial és el primer tram de la variant Arenys de Munt - Vallgorguina que connectaria Arenys de Mar amb Celoni, segons està traçat en el plànol que conté el Pla territorial. En aquest plànol s’observa com aquesta nova via secundària travessaria en paral·lel a la C-61 zones  properes a Can Jalpí, veïnat de Can Deri, el Remei, l’Hostal del Sol, Torrentbò, el veïnat de Sobirans i travessant Collsacreu, connectaria un tram amb la C-61 abans d’arribar a Vallgorguina per separar-se després fent una mena de desviació al pas per aquest poble i reconnectar-se fins arribar a l’AP-7 al pas per Sant Celoni.

Al maig de 2017 el Comissionat per la Mobilitat del Maresme pren l’acord d’iniciar la contractació d’una consultoria especialitzada en mobilitat que, en paraules del president del Consell d’aleshores, Miquel Àngel Martínez, estudiï el diagnòstic de mobilitat fet per la Generalitat per transformar la N-II, fet pel qual es demana una moratòria d’entre 3 i 4 mesos per estudiar el pla i demanar als consistoris maresmencs les seves peticions. Un mes més tard, el Consell Comarcal proposa als municipis de la comarca un conveni per a la realització de l’estudi de mobilitat de la comarca.

I finalment, el 13 de desembre de 2018 la Junta de Govern d’Arenys de Munt aprova el conveni amb el Consell Comarcal del Maresme que encarrega a l’empresa de Vilassar de Mar EPIM (Estudis projectes i mobilitat) un anàlisi de l’estudi dels documents del “pacte per la mobilitat sostenible del Maresme” presentats pel Departament de Territori i Sostenibilitat al Consell Comarcal del Maresme que suposa una despesa total de 11.616.-€ i un cost pel nostre Ajuntament de 277.-€

Entre els objectes de l’estudi hi ha els d’analitzar:

- Tota la documentació del Pacte (PMSM) 

- Mancances i millores en el seu procés participatiu.

- Les propostes que incorporen els diferents Plans de Mobilitat dels municipis del Maresme i que podrien tenir incidència en l’àmbit interurbà comarcal.

Val a afegir que en el conveni apareixen altres objectes d’anàlisi que, per la seva gran importància, creiem que han de ser objecte d’altres precs i preguntes específics (com ho són l’anàlisi de la situació contractual de l’autopista del Maresme i el rescabalament del peatge; o del sistema tarifari del transport públic de la comarca del Maresme; o el càlcul del dèficit d’inversió a la comarca).

La proposta de creació de la variant que travessa l'entorn urbanístic i natural d’Arenys de Munt que fa Pla territorial metropolità de Barcelona, necessita d’un Pla Director Urbanístic (PDU) per tal que pugui ser desplegada, com indica el mateix pla territorial. No apareix cap PDU relacionat amb la proposta en el llistat del Departament de Territori i Sostenibilitat i per això creiem que, 9 anys després, amb l’'imminent acabament del tram de Valldegata a Arenys; l’estudi que ha d’avaluar el Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme és tant significatiu com important alhora de preveure que mai es pugui construir aquesta variant, quin impacte a tots els nivells pot tenir i com s’informa i es permet participar a les vilatanes d’un projecte d’aquestes magnituds. El Pacte i tots els estudis i actuacions relacionades amb ell poden acabar sent la base per un PDU que acabaria desplegant el Pla i les seves propostes.

Donant per descomptat que l’Ajuntament publicarà aquest anàlisi de tal manera que la gent d’Arenys de Munt podrem conèixer-ne tots els detalls i també confiant que hi ha destinada alguna persona responsable de fer el seguiment d’aquest conveni (i si no, en la resposta ens corregireu), 8 mesos després de l’aprovació del conveni, la CUP d’Arenys de Munt pregunta:

EN QUIN ESTAT ES TROBA L’ANÀLISI DE L’ESTUDI DEL “PACTE PER LA MOBILITAT SOSTENIBLE DEL MARESME” QUE INCLOU EL VIAL VALLDEGATA D’ARENYS DE MAR.

 

 

Annexos:

Descàrrega del document des del web del Departament: http://territori.gencat.cat/web/.content/home/12_butlletins/bulleti_de_mobilitat/2016/butlleti_138/altres-mobilitat/34-mesures-mobilitat-maresme.ppt

Notícia sobre l’encàrrec de l’estudi i la reclamació d’Arenys de Mar de desencallar la “Variant de Valldegata” http://www.radioarenys.cat/noticia/el_consell_comarcal_del_maresme_encarrega_un_nou_estudi_sobre_la_mobilitat_de_la_comarca 


Sobre què és el Comissionat de Mobilitat del Maresme, constituït el 09/02/2016: http://www.ccmaresme.cat/document.php?id=1159

 Esborrany de l’acta de la Junta de Govern d’Arenys de Munt núm. 35/18 de 13 de desembre de 2018: https://www.seu-e.cat/documents/27801/8019488/35+-+JGL+131218/22a1266d-b24f-4ce2-8300-66f5c97f43b4

Acta de la sessió plenària ordinària del Consell Comarcal,  de 21 de maig de 2019, on hi ha el redactat íntegre del model de conveni (pàg. 17): https://seu-e.cat/documents/1514269/9211132/ACTA+PLE+21-05-19.pdf/5c977873-38d5-40da-a86a-adae3fc36ac1