Una nova proposta de democràcia directa a Arenys de Munt

La CUP d'aquest municipi elegeix avui en una assemblea popular l'ordre de la llista a les municipals i el programa electoral

La llei electoral no permet les llistes obertes, però, aprofitant el marge de maniobra que permet la legislació, hi ha partits que proposen fórmules de participació per a la confecció de les llistes. És el cas de la CUP d'Arenys de Munt, que avui celebrarà una assemblea a les sis de la tarda a la sala municipal, oberta a tot el poble, perquè es designi l'ordre de la llista que presentarà a les eleccions del 22 de maig.

Fa quatre anys, a Arenys de Munt mateix, els vilatans van poder decidir en una assemblea qui volien que fos el cap de llista d'Arenys de Munt 2000, que va acabar essent Carles Móra, el batlle actual. En aquest cas, però, es decidirà l'ordre de tots els deu primers membres de la llista.  Els participants a l'assemblea votaran en quina posició de la llista aniran els cinc homes i les cinc dones que han mostrat la disposició a ser regidors d'Arenys de Munt per la CUP. Cadascú podrà votar cinc noms (dos homes i tres dones, o viceversa) i el nombre de vots que aconsegueixin determinarà el cap de llista i els altres nou membres.

Aquest procés va començar ja fa uns quants mesos, el juny de l'any passat. Ho explica a VilaWeb el regidor de la CUP d'Arenys de Munt, Josep M. Ximenis, que serà un dels deu primers membres de la llista de la formació. 'El juny vam fer una primera assemblea oberta. Vam preguntar a la gent si la CUP s'havia de tornar a presentar a les eleccions o no. Això t'obliga a fer les coses d'una determinada manera durant els anys de mandat, perquè, si fas les coses malament, no et puguin dir que no et tornis a presentar: per evitar-ho has de ser molt coherent amb el teu discurs i les teves actuacions'.

En aquella primera assemblea, oberta també a tot el poble, la CUP també va demanar als participants que proposessin cinc noms (també tres dones i dos homes o viceversa) de persones d'Arenys de Munt que, per les seves característiques, per la seva trajectòria i coneixements, poguessin fer política a l'ajuntament. En van sortir 128 noms, alguns dels quals ni tan sols no havien participat a l'assemblea, i el partit va anar a parlar amb tots ells per saber si estaven disposats a formar part de la seva llista i a treballar de regidors, si escaigués.

Un cop sondejats, uns quants van participar en una segona fase del procés, que consistia en unes sessions informatives sobre qüestions tècniques de funcionament de la política municipal. Després d'aquestes reunions, van quedar finalment deu noms que són els que avui l'assemblea oberta de la CUP votarà per a decidir el lloc que ocuparan a la llista.

La votació del programa

La CUP d'Arenys també ha portat aquest procés participatiu assembleari per a la confecció del programa electoral, que avui també es votarà; de fet, es votaran els tretze projectes per a Arenys  de Munt que la CUP ha anat treballant aquests últims mesos. Aquests projectes es van començar a plantejar en una assemblea oberta al poble, que va comptar amb dos-cents participants, que van plantejar, cadascun d'ells, problemes o defectes d'Arenys de Munt i les respectives solucions.

Després, els responsables de la formació van ordenar i classificar totes les propostes i una altra assemblea, celebrada el desembre proppassat, va votar quines eren les prioritàries. Les propostes més votades es van treballar i desenvolupar després en reunions al local de la CUP, obertes també a tothom que hi volgués dir la seva. Finalment, n'han sortit tretze projectes, que, tal com explica amb un exemple Josep M. Ximenis, van més enllà de les propostes habituals en els programes electorals: 'Una de les propostes és fer un geriàtric nou. Però no ens hem limitat a anunciar-lo, sinó que hem anat a parlar amb els arquitectes, demanant que ens facin plànols, una maqueta… I presentarem tot un projecte arquitectònic i de gestió i la gent podrà veure'n una maqueta. Aquest serà un dels projectes que es podrà votar'.

Ximenis admet el risc de la proposta, però confia que serveixi per promoure el debat sobre quina és el grau de democràcia interna dels partits. 'Ens agradaria que això tingués un bon resultat i que altres formacions d'altres municipis assumissin el risc', conclou.

Candidatura d’Unitat Popular – Arenys de Munt